Reeds in 2007 stond voor het eerst in een sectoraal akkoord dat er een tweede pensioenpijler zou worden ingevoerd voor alle arbeiders in de sector van wegvervoer en logistiek. In 2009 werd er een concreet engagement afgesproken tussen werkgeversfederaties en vakbonden: de tweede pensioenpijler zou begin 2011 worden opgestart. De invulling van dat engagement heeft al heel wat voeten in de aarde gehad.
ACV-Transcom en BTB hebben zich steeds constructief opgesteld in de onderhandelingen over de tweede pensioenpijler. Zo hebben we aanvaard dat bedrijven die reeds een aanvullende pensioenregeling hebben, bijvoorbeeld in de vorm van een groepsverzekering voor zowel bedienden als arbeiders, niet onder de sectorale tweede pensioenpijler zullen vallen, op voorwaarde dat de afspraken op bedrijfsvlak minstens evenwaardig zijn. Ook over de bijdrage hebben de vakbonden zich flexibel getoond in de onderhandelingen. Daar waar wij pleitten voor een % op het loon dat ervoor zou voorbehouden worden, hebben we aanvaard om naar een forfaitair bedrag per arbeider te gaan.
Op 20 januari 2011 liep de discussie over dit dossier vast in het paritair comité. De werkgevers legden als definitief voorstel 100 € per arbeider per jaar op de tafel. ACV-Transcom en BTB konden dit niet aanvaarden, wegens to little to late! Ze dienden een stakingsaanzegging in voor de sector en informeerden de leden via pamfletten. Op 9 februari vond er een verzoeningsvergadering plaats met de werkgeversfederaties van de sector en kon een doorbraak gerealiseerd worden.
Wat hebben ACV-Transcom en BTB na syndicale vastberadenheid kunnen realiseren :
- Vanaf 1/7/2011 wordt er jaarlijks 200 € per arbeider door de werkgevers betaald
- De bijdrage wordt pro rata berekend: voor iemand die halftijds werkt wordt dus 100 € betaald
- Bedrijven die voor 30/6/2011 een aanvullend pensioen hebben voor hun arbeiders dat minstens evenwaardig is aan dat van de sector, moeten niet aansluiten bij de sectorale regeling
- Er wordt geen voorafname gedaan op de komende sectorale onderhandelingen
Met 200 € per arbeider per jaar denken de vakbonden dat een degelijke start kan genomen worden met een tweede pensioenpijler voor de sector.