Landal GreenParks

zondag 21 november 2010

Telt mijn ontslagvergoeding dubbel voor mijn pensioen?

Ik ben tijdens mijn loopbaan 3 maal ontslagen. Elke keer vond ik nieuw werk vóór het einde van de periode die gedekt was door de ontslagvergoeding van mijn ex-werkgever. Telt deze periode dan dubbel voor de berekening van mijn pensioen?

Het bedrag van het wettelijk rustpensioen wordt berekend op basis van 3 factoren: de beroepsloopbaan, de bezoldigingen en de gezinstoestand.

Een periode gedekt door een verbrekingsvergoeding geldt voor de berekening van het wettelijk rustpensioen als een periode van effectieve tewerkstelling. Op de vergoeding zijn socialezekerheidsbijdragen verschuldigd, ze wordt daarom ook meegerekend in het jaarloon van de werknemer waarop het pensioen berekend wordt.


Als een ontslagen werknemer snel opnieuw werk vindt, is er daarom in zekere zin een dubbele bijdrage voor het wettelijk pensioen. Maar dat moet ook gerelativeerd worden: het pensioen wordt berekend op een begrensd jaarloon. Als het jaarloon hoger ligt dan het wettelijk plafond, ontstaan er geen extra pensioenrechten.



Meer
Jobaanbiedingen mogelijk dankzij :
Jobaanbiedingen mogelijk dankzij : Familus - 149 euro korting
Jobaanbiedingen mogelijk dankzij : Landal GreenParks