Landal GreenParks

dinsdag 29 december 2009

Uitblinkers in de Nederlandse pensioenindustrie


Voor het vijfde achtereenvolgende jaar organiseerde npn de enige pensioenprijzen op Hollandse bodem. In samenwerking met Robeco werd een feestelijke show neergezet in De Koepelkerk te Amsterdam, waarmee npn terugkeerde naar de locatie waar het in 2005 allemaal begon. Keynote spreker was Tonko Gast, adviseur van Wouter Bos ten tijde van de ING-overname, die verhaalde over het canary in the coalmine-effect: zoals kanaries vroeger in kolenmijnen werden meegenomen als waarschuwingsinstrument voor gevaarlijke gassen, zo golden de subprime wanbetalingen en defaults in de Verenigde Staten als waarschuwing voor de crisis die later in volle hevigheid om zich heen greep. Aan de kwetsbare onderkant van de Nederlandse hypotheekmarkt, betoogde Gast, zou binnenkort weleens de canary in the Dutch coalmine zichtbaar kunnen worden.


Na zijn ontnuchterende theorie volgde een warme en enthousiaste prijsuitreiking door tv-persoonlijkheid Inge Diepman. Winnaars in een zestal prijscategorieën werden met veel triomf op het podium onthaald om één van de begeerde trofeeën in ontvangst te nemen. Hun reacties gaven blijk van een volwassen geworden award ceremonie. De npn prijzen zijn in slechts een half decennium uitgegroeid tot een begrip in de pensioenbranche.

De winnaars hebben ondanks de kredietcrisis buitengewoon gepresteerd; zo zagen de fondsen met het winnende beleggingsbeleid en het pensioenfonds van het jaar goede rendementen in roerige tijden en werden twee pensioenorganisaties door de jury onderscheiden voor hun toonaangevende communicatie met de deelnemers. De prijs voor de uitzonderlijke bijdrage aan de sector ging naar een platform dat marktbrede steun geniet, hetgeen veelzeggend is voor het huidige klimaat: samenwerking en solidariteit werden beloond. Twee thema’s waarover het laatste woord nog niet is gesproken.

Meest effectieve communicatie
-strategie (> 50.000 euro)


De behoefte aan goede pensioeninformatie groeide evenredig aan de impact van de kredietcrisis. Lage dekkingsgraden maakten deelnemers nerveuzer en kritischer. Goede communicatie is daarom een must.


EERVOLLE VERMELDING
Pensioenfonds TNT

In 2007 zijn het pensioenfondsbestuur TNT, personeelszaken TNT en pensioenuitvoerder TKP Pensioen in één werkteam aan de slag gegaan om de pensioencommunicatie te verbeteren. De jury prijst deze nauwe samenwerking. Het team heeft een moment gecreëerd – ‘Week van je Pensioenoverzicht’ – waarop er voor de werknemers geen ontkomen aan is en ze zich even móeten bezighouden met pensioenmaterie. Ze kunnen het niet wegklikken, ze kunnen niet zeggen: nu even niet. De communicatie is duidelijk en doeltreffend, aldus de jury, en wat het zo bijzonder maakt, is dat de verantwoordelijkheid door pensioenfonds, werkgever en uitvoerder gezamenlijk wordt gedragen.


WINNAAR
pensioenfonds werk-en (re)integratie


PWRI wil zijn achterban helder en to the point vertellen hoe het pensioen geregeld is en waar je op moet letten. Die achterban bestaat grotendeels uit medewerkers op een sociale werkplaats. Het fonds steekt veel energie in communicatie, waarbij het testen van de communicatiemiddelen essentieel is. Dat doet PWRI door bij de doelgroep zelf te rade te gaan, in een bijna ouderwetse maar zeer vertrouwde vorm: klankbordgroepsessies. Het gebruikt geen flitsende producten zonder te weten of ze wel aanslaan, maar een degelijke interactie met de deelnemers over elke stap in het communicatieproces. Er wordt geluisterd naar de feedback, er wordt gedaan wat de deelnemers wensen. De jury vindt dit een voorbeeld van hoe je op een basic manier je boodschap kunt overbrengen. Het concept is makkelijk over de hele linie over te nemen door de pensioensector. Voorzitter van de communicatiecommissie Lizelotte Smits reageert: “Ik ben erg blij met de prijs. Communicatie is het meest onderschatte onderdeel in het besturen van een pensioenfonds, en ik denk dat je júist met een doelgroep als die van ons gebrand moet zijn op een heldere informatieoverdracht.” Ze noemt de deelnemers van PWRI een inspiratie: “Zij hebben behoefte aan duidelijke en zuivere informatie, niet teveel en niet te weinig, en vooral in begrijpelijk Nederlands. We hebben geleerd dat het communiceren met je deelnemers leuk is – en wat je ervoor terug krijgt is veel waardering.”

Meest effectieve communicatie-strategie (< 50.000 euro) EERVOLLE VERMELDING Pensioenfonds PON HOLDINGS Binnen Stichting Pensioenfonds Pon Holdings (SPPH) wordt de mogelijkheid geboden tot een persoonlijk pensioengesprek met de pensioendirecteur of een medewerker van het pensioenbureau – op de werkplek en in de baas z’n tijd. Volgens de jury is dit een voortreffelijke aanpak om deelnemers te stimuleren hun pensioenopbouw eens goed door te lichten. Mooie folders zijn leuk maar het effect zit ‘em in het moment dat deelnemers er echt voor gaan zitten, aldus de juryleden. Zij zien een toegevoegde waarde in de mogelijkheid de zaken via een online pensioencalculator door te rekenen. Anke Claassen, Inge Diepman en Govert van der Peijl WINNAAR BPF Betonproductenindustrie BPF Beton heeft in het winnende communicatieplan specifiek gekeken naar de deelnemers in de leeftijd 21 tot 30 jaar. Met de kreet ‘Pensioen? Pensioen? Ik heb wel wat beters te doen!’ tracht het fonds het pensioenbewustzijn van deze tamelijk moeilijk bereikbare groep te prikkelen. Er werd een postercampagne gelanceerd en op de YouTube website verscheen een humoristisch filmpje dat een serieuze pensioenboodschap verpakte. De juryleden juichen elke poging die wordt gedaan om jongeren te bereiken toe, en waren gecharmeerd van het totaalconcept. Het zijn léuke communicatieproducten, reageerden ze, en dat zal bij jongeren eerder de juiste snaar raken. Ook was er lof voor de keuze van BPF Beton om tijdens de uitwerking van de communicatiestrategie een beroep te doen op een jongerenpanel. “We hebben in onze communicatie een duidelijke link willen leggen met de betonproductenindustrie en dat is aangeslagen. Jonge deelnemers in deze sector voelen zich direct aangesproken”, aldus werkgeversvoorzitter Govert van der Peijl. “Het is fijn als dat wordt bezegeld met een prijs. We zijn een relatief klein pensioenfonds en je denkt bij een awards show al gauw dat het een platform is voor de grote fondsen – iets waar we niet snel tussen komen. Het winnen van deze prijs triggert ons deze weg te blijven volgen.” Best practice beleggingsbeleid (> 3 miljard euro)

De kredietcrisis heeft bij veel fondsen een negatieve impact gehad. Dit laat onverlet dat zij zich aanhoudend hebben ingezet om voor hun stakeholders het onderste uit de kan te halen. De touwtrekkers.


EERVOLLE VERMELDING
pensioenfonds ABN Amro



De methodiek van pensioenfonds ABN Amro is door de jury als vernieuwend bestempeld. Het fonds heeft een innovatieve rapportage ontwikkeld waarbij rendementen op basis van exposures in plaats van op basis van marktwaarden worden gerapporteerd – daardoor worden de daadwerkelijke effecten in de beleggingsportefeuille transparant gemaakt. De jury is onder de indruk van hoe Cees Dert het fonds aanstuurt.


Hij heeft een organisatie neergezet die staat als een huis. Geen mooie verhalen maar concrete cijfers. Een extra aanmoediging voor Pensioenfonds ABN Amro mag zijn dat het een ware nek-aan-nek race was met het winnende fonds.


WINNAAR
BPF voor de Landbouw


Verantwoord beleggen is haast geen post meer waarop je als fonds het verschil kunt maken, maar de manier waarop Bedrijfspensioenfonds voor de Landbouw (BPL) hier mee omgaat, vindt de jury absoluut onderscheidend. Het fonds richt zich met zijn ‘Portefeuille voor Kansen’ op het agrarische en groene element, waarmee ze SRI op hun eigen sector toepassen en putten uit een schat van kennis binnen de eigen branche. In barre tijden is de dekkingsgraad bovengemiddeld gebleken en kon BPL volledig indexeren. De manier waarop dit fonds zijn beleggingsbeleid heeft ontwikkeld, met de kennis en kunde aan de eigen bestuurstafel, is iets waar andere sectoren volgens de jury van kunnen leren en op zichzelf kunnen toepassen.

“We voeren een eigenzinnig beleid. Dat werkt”, reageert Elly Kwakkelstein, werknemersbestuurslid en voorzitter van de beleggingscommissie van BPL. “Daarin doen we geen hoogdravende dingen die onbegrijpelijk zijn: gewoon stenen, gewoon grond, gewoon groen. En we proberen de sector daar zoveel mogelijk bij te betrekken. Ik denk dat we hierin sterk afwijken van veel andere pensioenfondsen – onze projecten raken de landbouwsector, zowel in binnen- als buitenland.” Bestuurslid René le Clercq zei blij te zijn dat de jury erkende dat maatschappelijk verantwoord beleggen niet ten koste hoeft te gaan van het rendement dat een pensioenfonds maakt.

Best practice beleggingsbeleid (< 3 miljard euro)


EERVOLLE VERMELDING
pensioenfonds SNS Reaal

Wederom was dit bijna ex aequo met de winaar. Het pensioenfonds van SNS Reaal bewijst zich volgens de jury als een duurzame en pure organisatie. Twee juryleden bestempelden het fonds als ‘sympathiek’. Het investeert in verantwoorde aandelen en indexproducten, is consistent in zijn onafhankelijkheid en opereert als cdc-regeling pertinent zonder bemoeienis van de werkgever. Met name op het gebied van good governance zijn goede stappen gezet, en de jury merkt op dat als deze prijscategorie had bestaan Pensioenfonds SNS Reaal nummer één was geweest.


WINNAAR
pensioenfonds voor Fysiotherapeuten


De fysiotherapeuten werken hard aan het voorkomen van vastgoedfraude. Ze hebben de integriteitsrisico’s van hun investeringen in direct vastgoed bovengemiddeld goed geregeld. Het pensioenbestuur doet extra moeite om vastgoedtransacties zuiver te laten verlopen; het heeft daar een modus in gevonden die volgens de jury aan te moedigen is binnen de hele pensioensector. Ook de wijze waarop het fonds de integriteits- en duurzaamheidsrisico’s inzake beleggingen en indirect vastgoed beheerst, wordt gezien als een topper. Een beleid dat het stempel ‘best practice’ verdient.

“We zijn blij verrast met de toekenning van deze prestigieuze prijs en zien het als een waardering voor ons transparante en integere vermogensbeleid”, reageerden vice-voorzitter Cor Spaan en bestuurslid Sigrid Wimmers-van Gelder die de prijs in ontvangst namen. “Samen met de vermogensbeheerder heeft het bestuur de afgelopen jaren enkele verdiepingsslagen gemaakt met het vastleggen van afspraken en de controle daarop. Bestuursleden zijn bij ons fysiotherapeuten en zijn dus direct belanghebbenden. Het adagium ‘van, voor en door fysiotherapeuten’ is hen op het lijf geschreven.”


Voorzitter Bert van Kuijck: “Het is een bijzondere eer en een erkenning dat ons integriteitsbeleid, zeker aangaande vastgoedbeleggingen, zoveel vertrouwen uitstraalt dat het een award waardig is. Zeker in deze tijd waarin vastgoedfraude volle aandacht in de media krijgt is het een positief signaal naar de deelnemers dat het niet overal kommer en kwel is in de pensioen- en vastgoedbeleggingswereld. Deze prijs creëert extra draagvlak bij onze deelnemers en pensioengerechtigden om op de ingeslagen weg voort te gaan.”

Pensioenfonds van het jaar


De huidige crisistijd is geen voedingsbodem voor hoogvliegers in de sector. Desondanks is het een fase waarin flink de bakens worden verzet. Politiek, toezichthouders, afnemers, alle vragen momenteel het uiterste van de pensioenwereld, hetgeen besturen dwingt tot een optima forma optreden. In deze categorie evalueert de jury tot welke bijzondere handelingen pensioenfondsen het afgelopen jaar zijn gedwongen om de martkomstandigheden de baas te kunnen. Het gaat niet om de paradepaardjes maar om de werkpaarden.

EERVOLLE VERMELDING
pensioenfonds SNS Reaal

Voortbordurend op wat er net in de vorige categorie al over dit fonds is gezegd: pensioenfonds SNS Reaal wordt beschouwd als een prudente organisatie met een professionele voorzitter en directeur aan het stuur, die de juiste stappen nemen en goed in het vizier houden hoe de markt zich ontwikkeld, en daar keurig op anticiperen. Volgens de jury een heel waardige opvolger van de uiteindelijke winnaar.

WINNAAR
Rabobank Pensioenfonds

Pensioenfonds Rabobank, zegt de jury, daar kun je niet omheen. De naam van het fonds brandt op bijna ieders lippen – het kreeg ook de meeste nominaties binnen – en hoewel er ook geluiden waren dat je maag bijna gaat draaien van al die verheerlijking, is het toch een teken aan de wand: dit fonds domineert. Rabobank pensioenfonds is een voorbeeld van hoe je risicomanagement aanpakt en implementeert. Ze hebben niet alleen voor ogen waar ze graag naartoe willen, maar ook waar ze vooral níet terecht willen komen. De jury heeft respect voor een fonds dat zich in de jaren dat alles kon, niet blind liet meeslepen maar een prudente weg bleef volgen. Ieder pensioenfonds wil uiteraard wegblijven van onderdekking, stelden de juryleden, maar zij hebben dat gewoon gedáan. Klaar.


“We zijn uniek geweest in ons beleid omdat we het risico op die enorme schok in de markt bewust hebben afgedekt”, reageert CIO Bernard Walschots.


“Vorig jaar kregen we een eervolle vermelding in de categorie ‘best practice’ beleggingsbeleid. Ik denk dat we een jaartje moesten wachten op de hoofdprijs vanwege het moment waarop de jury haar oordeel moest vormen; indertijd was de kredietcrisis volop in ontwikkeling, maar wellicht nog niet zo ernstig dat de jury zich een voorstelling kon maken van wat ons risicobeleid zou betekenen. Nu, twaalf maanden later, is overduidelijk wat de impact is geweest van onze strategie.”

Walschots omschrijft de npn prijs als een belangrijke erkenning vanuit de professionele pensioenomgeving in Nederland en zegt het goede nieuws over te brengen aan de deelnemers: “We kunnen onze achterban vertellen dat de rest van Nederland ook begrepen heeft wat wij hebben gedaan.”

Uitzonderlijke bijdrage aan de pensioenfondssector
Er zijn tal van partijen die een bijdrage leveren aan de pensioenfondssector: van bestuursleden tot politici, van beleggingsexperts tot wetenschappers, van koepelorganisaties tot onderzoekers. Het gevolg is dat deze categorie een grote variatie aan inzendingen trekt. Welk persoon of welke organisatie heeft zich het afgelopen jaar het meest verdienstelijk gemaakt voor de pensioenbranche? Wellicht heeft een specifiek initiatief een onuitwisbare indruk achtergelaten?


WINNAAR
Pensioenkijker.nl

Pensioenkijker.nl heeft in de afgelopen periode voor Nederlanders enorm veel betekend wat betreft het in beeld brengen van hun pensioenpositie, onderbouwde de jury haar keuze voor deze winnaar. Pensioenkijker.nl is een initiatief dat het moeilijke onderwerp pensioen toegankelijk heeft gemaakt en het laat leven. Dat is een zeer bijzondere verdienste. Het is nuttig, onafhankelijk en uniek omdat het marktbreed wordt gedragen: pensioenfondsen, verzekeraars, werkgevers, werknemers, consumenten- en ouderenorganisaties staan achter


Pensioenkijker.nl. De jury prees Elske ter Veld, Emilie Schols en Henriëtte de Lange die als een drie-eenheid een enorme hoeveelheid energie in het platform steken en met initiatieven komen die zich strekken van de beantwoording van individuele consumentenvragen tot complete voorlichtingsprojecten voor hogescholen. Pensioenkijker.nl is in vijf jaar tijd een onlosmakelijk begrip geworden in pensioenenland. Ter Veld: “Het was al geweldig dat we genomineerd waren, maar om de prijs nog te winnen ook… echt fantastisch. Het sterkt ons in het gevoel dat we al hadden, namelijk dat we keihard ons best doen om mensen duidelijk te maken dat pensioen belangrijk is en dat er altijd momenten in je leven zullen zijn waarop je goed naar je pensioen moet kijken.” Ook De Lange reageert blij op de onderscheiding: “Ik kende het bestaan van de npn prijzen maar wist dat die erg in de fondsenhoek zat. Ik ben blij dat wij zijn uitgelicht als bijzondere verdienste aan de sector. Er is geen enkel ander instituut in Nederland dat volstrekt onafhankelijke, objectieve informatie over pensioenen geeft en er echt voor zorgt dat mensen gaan nadenken over hun pensioen. Daar heeft iedereen in de branche voordeel van. Wij bewerken de grond, zodat pensioenfondsen daarop kunnen verbouwen.”

Methodologie

Inzendingen worden beoordeeld door een panel van onafhankelijke pensioendeskundigen. Juryleden beoordelen geen kandidaten die zij tot klant hebben. Winnaars worden bepaald door de jury en de npn-redactie oefent op geen enkele wijze invloed uit op de jurering. In alle categorieën kunnen kandidaten zowel zichzelf nomineren als door derden worden genomineerd. Indien een kandidaat door een derde partij wordt genomineerd, wordt de kandidaat hiervan door de npn-redactie in kennis gesteld. Mocht de kandidaat niet in aanmerking willen komen voor een onderscheiding, dan wordt deze wens gerespecteerd en de kandidatuur geannuleerd. De identiteit van de nominerende partij wordt niet bekend gemaakt aan de jury en is op geen enkele wijze van invloed op het jureringsproces. Elke inzending dient te worden onderbouwd met een schriftelijke motivatie van minimaal 150 en maximaal 500 woorden. Aanvullend materiaal is welkom maar niet verplicht. Categorieën waarvoor minder dan twee kandidaten zijn voorgedragen, worden geannuleerd.
Jobaanbiedingen mogelijk dankzij :
Jobaanbiedingen mogelijk dankzij : Familus - 149 euro korting
Jobaanbiedingen mogelijk dankzij : Landal GreenParks