De Vereniging van Bedrijfstakpensioenfondsen (VB) heeft gisteren tijdens de Algemene Ledenvergadering groen licht gekregen voor het ontwikkelen van een communicatiecampagne voor bedrijfstakpensioenfondsen. Tijdens de ALV van juni 2009 was al opdracht gegeven voor het ontwikkelen van een business case, die gisteren gepresenteerd werd door VB en communicatieadviesbureau Selmore. Een actieteam bestaande uit communicatieprofessionals van VB-ledenfondsen ontwikkelt de strategie van de campagne 'Samen sta jij sterk'. Het doel is om duurzaam vertrouwen te winnen. "De voordelen van collectiviteit en solidariteit moeten aan iedereen duidelijk gemaakt worden. Aangezien de politiek steeds meer naar het publiek luistert, zijn activiteiten op het gebied van public affairs en PR noodzakelijk. Ook publieksonderzoeken zullen deel gaan uitmaken van de campagne, aldus de VB. De middelen voor de campagne zijn beperkt en mede daarom is voor een sobere aanpak gekozen. Waar mogelijk zal worden aangesloten bij bestaande initiatieven, zoals CentiQ, Pensioenkijker en vanaf 2011 het Pensioenregister.
“Dit wordt echt een communicatiecampagne die de voordelen van collectiviteit en solidariteit over het voetlicht gaat brengen,” zegt VB-woordvoerder Marjolein Zaal.
De slogan van de campagne sluit daar goed bij aan: ‘Samen sta jij sterk’.
Eén van die voordelen, die tot nog toe onderbelicht is gebleven, is het feit dat een collectief geregeld pensioen veel goedkoper is dan sommige alternatieven die worden geboden door verzekeraars. “Een collectief geregeld pensioen is een goedkoop en duurzaam pensioen,” zegt Zaal.
De campagne is een initiatief van de bedrijfstakpensioenfondsen en zet dan ook met name de rol van deze sectorbrede fondsen in het zonnetje. Er zijn op het moment geen plannen om in dit opzicht samen te werken met de twee andere pensioenkoepels, OPF (voor ondernemingspensioenfondsen) en UvB (voor beroepspensioenfondsen).
De ‘Samen sta jij sterk-campagne gaat van start met een website die rond de jaarwisseling ‘live’ gaat en die het hart van de campagne moet gaan vormen. Ook zullen er acties en advertenties worden gevoerd. Een jaar geleden riep IPN de pensioensector op tot een ‘Abri-campagne’, maar volgens Zaal staan mega-posters in abri-formaat nog niet op het programma, “Al zijn bushaltes wel een goede manier om deze boodschap onder de aandacht te brengen.”
De nieuwe campagne is primair gericht op werkenden, omdat onderzoek laat zien dat juist deze groep niet goed op de hoogte is van de voordelen van het collectieve pensioenstelsel. “Gepensioneerden zijn slechts in tweede instantie een doelgroep. Bij hen zijn de voordelen van het stelsel al bekend – zij genieten immers al van die voordelen,” zegt Zaal.
Ze is blij dat de VB-leden hun goedkeuring hebben gegeven aan dit initiatief: “Met de campagne ‘Samen sta jij sterk’ laten wij samen zien waar we voor staan.”
Het afgelopen halfjaar is al begonnen met activiteiten in het kader van de campagne. Er zijn publieksonderzoeken uitgevoerd, VB heeft een rapport gepubliceerd over het beleggingsbeleid van pensioenfondsen in relatie tot de kredietcrisis en er zijn ingezonden stukken in de landelijke dagbladen verschenen.