Jongeren zijn wel degelijk geïnteresseerd in ‘pensioen’. Als je ze er maar op hun eigen manier bij betrekt. Bijvoorbeeld met crowdsourcing. Het ABP heeft er met de Pension Battle ervaring mee opgedaan.
Wat is de ABP Pension Battle?
“De ABP Pension Battle is een campagne die wij vorig jaar hebben gehouden. We dachten: laten we jongeren eens vragen hoe ABP het beste met hun kan communiceren over pensioen. Met als doel dat zij minstens een keer per jaar op internet bij MijnABP gaan kijken hoe het met hun persoonlijke pensioen is gesteld. Als ze dat doen zijn ze pensioenbewust.”
Hoe ging het in zijn werk?
“De Pension Battle is gebaseerd op crowdsourcing, een nieuwe ontwikkeling binnen de communicatiewereld. Dat is de manier waarop de doelgroep zelf oplossingen bedenkt voor de doelgroep. In dit geval moesten jongeren concepten bedenken waarmee ze bij zichzelf het pensioenbewustzijn kunnen verhogen.”
Waarin zit ‘m de battle?
“De battle zat ‘m erin dat jongeren met elkaar strijd moesten voeren voor het beste concept. De winnaar kon € 1800,- winnen.”
Was het een succes?
“Zeker. ABP heeft een record gevestigd in Nederland. Er kwamen 95 inzendingen binnen. Nog nooit waren er zoveel jongeren die aan zo’n battle hebben meegedaan. En nog nooit zijn er zoveel bruikbare concepten uitgekomen. We hebben ze vastgelegd in een boekje.
Een aantal jongere medewerkers is bezig een van de winnende concepten in de markt te zetten. We trekken het dus door.”
Wat hebben jullie ervan opgestoken?
“Uit een van de winnende concepten is gebleken dat jongeren meer virtuele sociale netwerken willen inzetten. Bijvoorbeeld Hyves. Het idee is om daar een pensioenthermometer te lanceren. Die geeft aan hoe goed je je pensioen hebt geregeld. Aan de pensioenthermometer is een nieuwe techniek gekoppeld: morphing. Daarmee kun je een foto van jezelf uploaden en je kunt er jezelf ouder mee maken. Heb je je pensioen slecht geregeld, dan komt er een foto of een filmpje uit waarbij het niet zo goed met je gaat. Jongeren geven wat dat betreft aan dat het heel plat mag zijn.”
Jongeren zijn dus wel degelijk geïnteresseerd in hun pensioen?
“De Pension Battle heeft aangetoond dat je het pensioenbewustzijn ook bij jongeren kunt stimuleren. Je moet er alleen erg je best voor doen. Wij, en ook de Sociaal Economische Raad, zijn erachter gekomen dat simpelweg meer van hetzelfde communiceren het pensioenbewustzijn niet verhoogt. Je moet andere middelen gebruiken, zoals marketing, psychologie en segmentatie. We zouden niet moeten kijken naar de boodschap die wij als ABP willen verspreiden, maar naar het effect op een bepaalde doelgroep. Wat willen die graag horen, maar vooral ook hoe?”
Moet je voor jongeren andere woorden gebruiken?
“Ik zou het woord pensioen niet vervangen. Iedereen weet wat daarmee wordt bedoeld, ook jongeren. Van de andere kant is het wel zo dat de pensioencommunicatie vol zit met moeilijke termen. Dat maakt de pensioenboodschap moeilijk te begrijpen. Woorden als indexatie, franchise, waardeoverdracht, dekkingsgraad zou je graag gemakkelijk en begrijpelijk willen maken. Wat dat betreft hebben we nog een lange weg te gaan.”