Uit het onlangs verschenen jaarverslag 2007-2008 van de Ombudsman Pensioenen blijkt dat de informatievoorziening aan gepensioneerden, slapers en andere belanghebbenden bron van de meeste klachten is.
Vooral professionele externe pensioenuitvoerders zijn nog niet genoeg ingespeeld op vragen en klachten, constateert de Ombudsman.
Mogelijkerwijs komt dit door de groeiende tendens naar kostenefficiency die ten koste van de klantgerichtheid kan gaan.
Het verslag van de Ombudsman vraagt van pensioenuitvoerders vooral aandacht voor een drietal specifieke punten. Hij signaleert dat er nog onvoldoende kennis is van het recht op premievrije voortzetting van pensioenopbouw bij arbeidsongeschiktheid. Hierdoor worden aanvragen soms te laat ingediend en kunnen eventuele rechten worden verspeeld.
Ook benadrukt de Ombudsman het belang van betrouwbare gegevensverstrekking over individueel opgebouwde rechten. Een beroep op het voorlopige karakter van de berekeningen is daardoor vaak niet terecht. Zeker niet als degene die om de informatie heeft gevraagd op basis daarvan belangrijke besluiten heeft genomen.
Daarnaast zullen pensioenuitvoerders eerder rente moeten vergoeden over bedragen die zij te laat betalen, zelfs als die late betaling hen formeel niet te verwijten valt.
Van begin 2007 tot eind 2008 nam de Ombudsman 1400 zaken in behandeling. Dat is gezien de miljoenen pensioencontracten en de vele jaarlijkse uitvoeringsbeslissingen een relatief beperkt aantal. Toch is dat een kleine stijging in vergelijking met de vorige verslagperiode 2005-2007. Toen waren dat er 1341.
De Ombudsman hoopt dat de introductie van het Uniform Pensioenoverzicht (UPO) een vermindering van het aantal klachten over informatievoorzieining tot gevolg zal hebben.
De Vereniging van Bedrijfstakpensioenfondsen (VB) en de Stichting voor Ondernemingspensioenfondsen (OPF) hebben de Ombudsman Pensioenen in 1995 ingesteld. Samen hebben de bij hen aangesloten fondsen rond de 5,6 miljoen deelnemers, 7,3 miljoen slapers, en 2 miljoen gepensioneerden.
Vanaf 2009 zijn er bij de Ombudsman ook ongeveer twintig verzekeraars aangesloten die optreden als uitvoerders van direct verzekerde pensioenregelignen en lid zijn van het Verbond van Verzekeraars.
Het is de bedoeling dat de koepelorganisaties de aanbevelingen uit het jaarverslag van de Ombudsman nadrukkelijk bij hun leden onder de aandacht brengen.