De ombudsman voor pensioenen heeft vorig jaar 1.897 klachten binnengekregen. Dat zijn er iets minder dan een jaar voordien.
De meeste klachten gaan over de berekening van het pensioen (43 procent) en de betaling van de pensioenen (38 procent). In iets meer dan de helft van de klachten ging het om Vlamingen.
Inhoudingen
Er kwamen vooral meer klachten over de inhoudingen op het pensioen. De ombudsman wijst in dat verband op de sterke verhoging van de bedrijfsvoorheffing op het vakantiegeld in de werknemersregeling. Een aantal gepensioneerden heeft zo minder vakantiegeld ontvangen dan in 2007.
De integratie van de welvaartsbonus in het maandbedrag van het pensioen maakt dat op deze bonus inhoudingen verricht worden. Hierdoor blijft er soms niets meer over van de bonus daar waar in 2007 de welvaartsbonus in april zonder inhoudingen uitbetaald is.
Gelijk
De helft van de klagers kreeg gelijk (51 procent). Zij kregen een verhoging van hun pensioen of kregen achterstallen uitbetaald. Gemiddeld duurde de afhandeling van een klacht drie maanden, meldt de ombudsman.
De ombudsdienst zegt dat de pensioendiensten de voorbije jaren klantvriendelijker zijn geworden. Maar er blijven moeilijkheden voor mensen met een gemengde loopbaan: als werknemer, zelfstandige of ambtenaar.
De dienst doet ook elk jaar een aantal suggesties en aanbevelingen. Deze keer wordt er onder meer gehamerd op meer harmonisatie op wetgevend en administratief vlak tussen de verschillende stelsels, het spontaan nemen van initiatieven door de pensioendienst en het aanbieden van excuses indien nodig.