In het ASZ van Aalst en Geraardsbergen zijn de sociale gesprekken afgesprongen.
De maandenlange discussie tussen vakbonden en de directie van het Algemeen Stedelijk Ziekenhuis (ASZ) over benoemingen en pensioenen lijkt een hoogtepunt te hebben bereikt. Het ASZ wil geen personeel meer statutair benoemen. Op lange termijn zou dat immers de financiële doodsteek betekenen voor het ziekenhuis. De vakbonden eisen daarentegen wel vaste benoemingen.
Als tegemoetkoming kwam het ASZ met een miljoen euro over de brug. Daarmee wilde het via een groepsverzekering de pensioenkloof tussen vastbenoemden en contractuelen verkleinen. 'Maar dat nemen we niet', zegt Lydie Vanmeerhaeghe van de socialistische vakbond. 'We willen een volwaardig statuut voor alle personeelsleden. 170mensen zijn nog niet benoemd en dat moet dringend gebeuren. Specialisten hebben voor ons de boekhouding nagekeken, en dat is zeker financieel mogelijk.'
Vanmeerhaeghe vindt bovendien dat het aanvullend pensioenfonds een doekje voor het bloeden is. 'Het pensioenverschil tussen een benoemde en niet-benoemde kan oplopen tot ruim 400euro per maand, en dat aanvullend pensioenfonds kan die kloof niet dichten. Een tweede pensioenpijler zou kunnen voor jonge personeelsleden, maar niet voor personeelsleden met veel jaren dienst.'
Volgens Eddy Quasten is het statutair benoemen niet duurder dan de regeling die het ASZ voorstelt. 'En voor het personeel biedt een vast contract tenminste zekerheid. Het ASZ is een openbare instelling en we vinden statutaire benoemingen een recht.'
Tijdens een prikactie gisterennamiddag belemmerden actievoerders de toegang tot de parking. Dat werd niet in dank afgenomen door mensen die hun familieleden wilden bezoeken. Een aantal personeelsleden legde bovendien spontaan het werk neer, waardoor enkele ziekenhuisdiensten vierkant draaiden