woensdag 11 maart 2009

Pensioenkas gemeenten leeg

De reserves die de pensioenkas van de gemeenten (RSZPPO) aansprak de jongste jaren, zijn op.

Eind dit jaar zijn de reserves van de pensioenkas van de gemeenten (RSZPPO) zo goed als op. Die worden al enkele jaren aangesproken 'in afwachting van een debat met de federale overheid over een hervorming van dat pensioenstelsel', maar de federale overheid geeft al jaren niet thuis.

De stijgende pensioenuitgaven moeten daarom vanaf 2010 opgevangen worden met een fikse verhoging van de bijdragen die de gemeenten betalen aan hun 'omslagkas'. Nu betalen de meeste 27,5 procent op de lonen van de vastbenoemden; de gemeenten die recent toetraden ('pool 2', vooral steden) zelfs 34,5 procent. Het personeel betaalt 7,5 procent.

Volgens de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) zullen de pensioenuitgaven in 2025 met 800 miljoen euro toegenomen zijn. Tegelijk krimpt het aantal vastbenoemden waarop de bijdragen berekend worden. De bijdragevoeten zullen dus exponentieel stijgen. Bovendien krijgt de groeiende groep van niet-vastbenoemden een onaanvaardbaar laag pensioen; overeengekomen is voor hen een aanvullend pensioen op te bouwen. Dat vergt ook extra geld. Omdat er maar geen hervorming van de RSZPPO tot stand komt, eisen de Vlaamse gemeenten dat de Vlaamse overheid haar subsidies voor de gemeenten optrekt.
Jobaanbiedingen mogelijk dankzij :
Jobaanbiedingen mogelijk dankzij :
Jobaanbiedingen mogelijk dankzij :