Landal GreenParks

dinsdag 18 september 2007

De pensioentrein : De meest gestelde vragen

1. Waar moet ik mijn pensioenaanvraag doen?

U dient uw aanvraag best in bij het gemeentebestuur van uw hoofdverblijfplaats. Uw aanvraag mag ook rechtstreeks ingediend worden bij de Rijksdienst voor Pensioenen in de Brusselse Zuidertoren, in een gewestelijk bureau of tijdens een zitdag gehouden door de Rijksdienst in talrijke gemeenten. Personen die niet de mogelijkheid hebben zelf hun aanvraag in te dienen, mogen zich laten vertegenwoordigen door een meerderjarige persoon die in het bezit is van een volmacht die bij de aanvraag is gevoegd.

2. Op welke leeftijd kan ik met pensioen?

De wettelijke pensioenleeftijd voor mannen is 65 jaar. Een vrouwelijk werknemer kan met pensioen op 63 jaar vanaf 2003, op 64 jaar vanaf 2006 en op 65 jaar vanaf 2009.

3. Welke documenten heb ik nodig om mijn pensioenaanvraag in te dienen?

Bij de indiening van de pensioenaanvraag moet u slechts uw identiteitskaart en eventueel die van uw echtgeno(o)t(e) bijhebben. Als u uw rijksregisternummer kunt opgeven vergemakkelijkt dit de controle van uw identiteitsgegevens. Op dat moment is geen enkel ander document vereist. Als bij het verder onderzoek blijkt dat er nog inlichtingen ontbreken dan laat de Rijksdienst u dit weten.

4. Kan ik vervroegd met pensioen gaan vanaf 60 jaar?

Als uw loopbaan voldoende lang is, kunt u vervroegd met pensioen gaan en wel ten vroegste de maand volgend op uw 60ste verjaardag. Sinds 1 januari 2005 moet uw loopbaan wel minstens 35 jaar lang zijn en elk van die jaren moet u ten minste één derde van een voltijdse tewerkstelling hebben.

5. Waar kan ik het officiële overzicht van mijn beroepsloopbaan aanvragen?

U kan zich wenden tot de Nederlandstalige dienst loopbaangegevens per telefoon (02/212.02.03), per fax (02/212.03.03), per brief (CIMIRe vzw, Contactcenter, Zuidertoren, 1060 Brussel) of per mail (info-n@cimire.fgov.be)

6. Kan ik een raming laten maken van het pensioenbedrag dat ik op latere leeftijd zal ontvangen?

Op uw 55ste verjaardag (tijdens de daaropvolgende maand) krijgt u (zonder dat u een aanvraag dient in te dienen) twee belangrijke documenten:

1) een samenvatting van uw werknemersloopbaan, zoals ze is geregistreerd bij de RVP. Het is op die basis dat uw wettelijk pensioen zal worden berekend, ten gepaste tijde. Op basis van documenten waarover u beschikt, controleert u dan die samenvatting. Indien u niet akkoord gaat, brengt u de RVP op de hoogte van de aanvullingen en de wijzingen die moeten worden aangebracht.

2) Een raming van uw wettelijk werknemerspensioen, op basis van de in de samenvatting vervatte officiële gegevens. Dankzij die informatie kunt u rustig uw toekomstige financiële situatie voorbereiden. Voor en na uw 55ste verjaardag kunt u gebruik maken van het programma waarmee u een pensioen simulatie kunt uitvoeren.

Meer inlichtingen op de Groene lijn 0800/50246 of op www.rvp.fgov.be of www.kenuwpensioen.be.
Jobaanbiedingen mogelijk dankzij :
Jobaanbiedingen mogelijk dankzij : Familus - 149 euro korting
Jobaanbiedingen mogelijk dankzij : Landal GreenParks