Voor 2010-2011 gaat het over een meerkost van meer dan 20 miljoen euro in Vlaanderen en voor de periode 2012-2016 gaat het over een meerkost van 176.4 miljoen euro (ramingen van Icuro, de koepel van de openbare ziekenhuizen).
Stefaan Vercamer , bestuurder bij SHM Vlaamse Ardennen en sinds 2007 federaal volksvertegenwoordiger, keek de gevolgen van deze meerkosten voor de pensioenen eens na voor twee openbare ziekenhuizen, een middelgroot (AZ Oudenaarde) en een groot (AZ Jan Palfijn Gent).
In AZ Oudenaarde worden er 78.5 voltijdsequivalenten tewerk gesteld (totaal loon van 3.826.189 euro).
In Jan Palfijn gent worden er 208 voltijdsequivalenten tewerkgesteld (totaal loon 12.041.127 euro)
Wanneer je deze meerkost vergelijkt met de wat beide ziekenhuizen over houden op het einde van hun werkjaar dan zal Jan Palfijn waarschijnlijk einde dit jaar, maar zeker volgend jaar in het rood gaan (Jan Palfijn Gent had voor 2010 een overschot van 601.136 euro op hun jaarrekening). AZ Oudenaarde zal nog geen problemen hebben in 2011, maar de komende jaren zullen ook zij in het rood gaan (op basis van de cijfers 2010, overschot van 1.163.872 euro) als er voor deze meerkost geen extra financiering wordt voorzien.
Wat geldt voor Oudenaarde en Jan Palfijn geldt voor zowat alle openbare ziekenhuizen in Vlaanderen. De impact van de financiering van de pensioenlasten voor vast benoemden is dus zeer groot en zonder bijkomende financiële middelen zullen een aantal ziekenhuizen bedreigd worden in hun voortbestaan of in alle geval niet meer kunnen voldoen aan de financiële criteria die opgelegdw orden in het kader van bepaalde investeringen (zoals nieuwbouw of verbouwingen).
Er moet dus een oplossing komen voor de financiering van de gestegen pensioenbijdragen, maar daar zouden een aantal voorwaren moeten aan gekoppeld worden:
- Deze meerkosten kunnen in geen geval doorgerekend worden aan de patiënt
- Een stop van aanwerving van statutair personeel in de openbare ziekenhuizen (in alle fusieziekenhuizen werd, in overleg met de vakbonden, geopteerd om nieuwe medewerkers te integreren in een contractueel stelsel en dus niet meer vast te benoemen; de overgrote meerderheid van al het zorgpersoneel in gans Vlaanderen (89%) l werkt immers in contractueel verband)
- Opbouw van een eenheidsstatuut voor het zorgpersoneel (ongeacht of ze in openbare of private ziekenhuizen werken).
- De uitbouw van een tweede pensioenpijler om het bestaande niet meer houdbare verschil in pensioen voor een groot deel weg te werken. Een vast benoemde verpleegkundige die een volledige voltijdse loopbaan heeft krijgt 500 euro meer pensioen per maand dan een collega met dezelfde loopbaan, maar niet vast benoemd. Soms zijn dat collega's in een en hetzelfde ziekenhuis die identiek hetzelfde werk doen! Vandaar ons pleidooi voor de opbouw van een tweede pensioenpijler voor het contractueel zorgpersoneel (niet vast benoemden).
Minister Onckelinx heeft nu een budget van 7.5 miljoen euro voorzien voor de financiering van de pensioenlasten van de vast benoemden. Men kan echter maar geld krijgen uit deze pot als je het aantal vast benoemden op peil houdt (lees vast benoemden die uitstromen vervangen door nieuwe vast benoemden ). In Vlaanderen heeft men al lang de keuze gemaakt om quasi geen nieuwe mensen meer vast te benomen, waardoor dit budget vooral naar Waalse openbare ziekenhuizen gaat.
De besteding van die 7.5 miljoen euro zou in de begroting van 2012 best al bijgestuurd worden in die zin dat dit budget algemeen kan aangewend worden om de meerkost van de pensioenlasten te financieren. Minister Onckelinx moet de knop omdraaien. We moeten nu niet meer nieuw personeel vast gaan benoemen in openbare ziekenhuizen, integendeel er wordt best eens top ingevoerd en gestart met de opbouw van een eenheidsstatuut.
Vervolg
Nieuw ! Pensiontalk Mobile (betaversie)