maandag 15 maart 2010

Minder klachten over pensioenen

De Ombudsdienst Pensioenen heeft in 2009 1.689 klachten ontvangen, 188 minder dan het jaar voordien. Dat blijkt uit het jaarverslag van de ombudsdienst.
Het cijfer voor 2009 ligt duidelijk lager dan dat voor recordjaar 2007, toen 1.944 klachten bij de ombudsdienst terechtkwamen, en 2008 (1.877).

"De voorbije jaren werd er telkens heel wat aangepast aan onze pensioenen, bijvoorbeeld door de invoering van het Generatiepact of door de verschillende indexeringen of aanpassingen van de barema’s. Deze veranderingen zorgen altijd voor enige onduidelijkheid. 2009 was echter een erg rustig jaar op dat vlak. Het is dus logisch dat er zich nu een daling van het aantal klachten aftekent", verduidelijkt de Nederlandstalige ombudsman Tony Van Der Steen.

Bijna de helft van de klachten (45%) had betrekking op de vaststelling van de pensioenrechten. Voorts handelde 34% van de klachten over de betaling van de pensioenen en 21% over behoorlijk bestuur (termijnen, informatieverstrekking, ...).

Ongeveer de helft (48%) van de afgehandelde dossiers bleek gegrond en voor 88% van die gegronde klachten werd voor de klager een positief resultaat bereikt. Vaak gebeurde dat onder de vorm van een financieel rechtsherstel, zoals de betaling van achterstallen of een verhoging van het pensioen. De behandeling van de ontvankelijke dossiers nam gemiddeld drie maanden in beslag.

"Het minimumpensioen, de toegelaten arbeid en de Inkomensgarantie voor Ouderen zijn de gevoelige punten die veel klachten uitlokten", aldus nog de ombudsmannen, die benadrukten dat iedere gepensioneerde moet krijgen waar hij recht op heeft.
Jobaanbiedingen mogelijk dankzij :
Jobaanbiedingen mogelijk dankzij :
Jobaanbiedingen mogelijk dankzij :