donderdag 11 februari 2010

Maatregelen RSZ PPO

De gemeenten die hun wettelijke pensioenen betalen uit de eigen begroting of via bijdragen aan een voorzorgskas kregen eind vorig jaar een brief van minister Daerden waarbij hen meegedeeld werd dat ze moesten aansluiten bij de RSZ-PPO voor 31 december 2009. Maggie wenst te vernemen van de minister welke de wettelijke basis is om bij deze gemeenten aan te dringen om zich aan te sluiten bij de RSZ PPO.

In oktober hebben we in de commissie de problematiek van de betaalbaarheid van de wettelijke pensioenen voor ambtenaren van ondergeschikte besturen –meer bepaald in het kader van de RSZ-PPO- besproken. U hebt ons toen meegedeeld dat U de benodigde premiestijgingen van 5% tot een bijdrageniveau 32,5% in pool 1 en met 11,5% tot een bijdrageniveau van 46% in pool 2 hebt afgeblokt tot 2% en het verschil zult betalen uit de reserves aanwezig binnen de RSZ-PPO. U hebt ook meegedeeld dat de regering dit heeft toegelaten op voorwaarde dat U tegen de begrotingscontrole zou komen met een oplossing ten gronde.

We vernemen nu dat U de gemeenten die hun wettelijke pensioenen betalen uit de eigen begroting of via bijdragen een aan een voorzorgskas eind vorig jaar van U een brief hebben gekregen waarbij U hen meedeelde dat ze moesten aansluiten bij de RSZ-PPO voor 31 december 2009.. U maakte gebruik van de bestaande incentives, zijnde een korting van 7,5% op de bijdragen in pool 2, een maatregel die recentelijk nog werd verlengd tot maart van dit jaar. Inmiddels zou U deze gemeenten uitstel van beslissing hebben gegeven tot eind februari van dit jaar.

Open Vld erkent dat maatregelen nodig zijn om de betaalbaarheid van de pensioenen van de vastbenoemde ambtenaren van ondergeschikte besturen te waarborgen voor de komende decennia. Evenwel moeten we ook komen tot een rechtvaardige oplossing waarbij we niet dezelfde inspanning vragen van gemeenten die hun verantwoordelijkheid hebben genomen en in betere tijden de nodige reserves hebben aangelegd en daardoor vandaag budgettair minder onder druk staan. Tenslotte moeten we ook komen tot een oplossing ten gronde. Door deze maatregel zullen we ongetwijfeld wat reserves binnenhalen, maar ook de bijkomende verplichtingen waardoor de oplossing slechts tijdelijk is. We hebben nu nood aan oplossingen ten gronde, niet aan lapmiddelen.




Graag vernam ik van de minister :

1. Wat is de wettelijke basis waarop U deze gemeente verplicht of onder druk zet om aan te sluiten ? De huidige wetgeving voorziet nog steeds in de mogelijkheid om aan te sluiten bij een voorzorgskas en de pensioenen te betalen vanuit de eigen begroting. Hebt U garanties dat de regering u zal volgen om deze gemeenten die zelf voorzieningen hebben getroffen aan te sluiten bij de RSZ-PPO, meer bepaald bij pool 2, de meest noodlijdende van de beide pools ?

2.Over hoeveel gemeenten gaat het en welke zijn deze gemeenten ?

3. Welke budgettaire gevolgen zal de aansluiting hebben voor elk van deze gemeenten op het vlak van de hoogte van de bijdragen ?

4. Hoeveel reserves zouden zij meebrengen indien zij verplicht worden zich aan te sluiten bij pool 2 en hoeveel pensioenverplichtingen staan daar tegenover ?

5. Vindt U het aanvaardbaar dat gemeenten die hun verantwoordelijkheid hebben genomen inzake het aanleggen van reserves en daardoor vandaag in een veel voordeligere situatie zitten dan vele gemeenten aangesloten in de RSZ-PPO die die voorzorgsmaatregelen vaak niet getroffen hebben, nu door U verplicht worden hun reserves over te dragen om dan na een jaar een bijdrage te betalen die veel hoger ligt dan wat ze vandaag beslissen ? Dit lijkt mij geen incentive voor ondergeschikte besturen om verantwoord te handelen in hun personeelsbeleid

rszppo-januari-2010-Antw
Jobaanbiedingen mogelijk dankzij :
Jobaanbiedingen mogelijk dankzij :
Jobaanbiedingen mogelijk dankzij :