Landal GreenParks

dinsdag 18 september 2007

Overrompeling op de pensioentrein

'Waarom passen ze de pensioenen niet aan aan de kosten van het levensonderhoud?' Dat is de belangrijkste vraag waarmee de 84-jarige Camille Hendryckx uit Dilbeek op de pensioentrein is gestapt. Meer dan 22 jaar is hij al met pensioen, maar zijn budget wordt jaar na jaar kleiner. 'In het begin kwamen we goed rond, nu niet meer', vertelt hij. 'Ik heb een hartinfarct gehad en moet daarom elke maand op controle bij de dokter. Soms moet ik echter een maand overslaan, omdat we ons geen consultatie kunnen veroorloven. Ik heb 43 jaar gewerkt en in 1944 ben ik vrijwillig bij het leger gegaan, zonder ooit één dag vrij te nemen. En nu moet ik soms krabben op het einde van de maand. Dat begrijp ik niet. Mijn beste vriend, die tien jaar na mij met pensioen gegaan is, verdiende per dag ongeveer evenveel. Maar ik werkte ook tijdens de weekends. Logischerwijze zou ik toch een hoger pensioen moeten hebben? Dat is dus niet het geval. Daarom kom ik vandaag naar hier, al weet ik niet of het zal helpen.'

Camille is een van de vele honderden burgers die gisteren de weg naar de pensioentrein op perron 3 van Brussel-Zuid vonden. Want heel wat mensen zitten met prangende vragen over hun pensioen. De een heeft een onbegrijpelijke brief over aanvullend pensioen gekregen, de ander wil weten waarom die officiële overuren niet meegerekend zijn, terwijl een pendelaar wel eens wil weten welke vooruitzichten hij heeft op zijn oude dag. Octaaf (66) uit Gooik vraagt zich dan weer af hoe het pensioen van zijn echtgenote verrekend zal worden. 'Ik ben sinds 2006 met pensioen, mijn vrouw moet nog even wachten', vertelt hij. 'Zij is echter altijd loontrekkende geweest en we weten niet goed waaraan we ons moeten verwachten. Zal zij een apart pensioen trekken of tellen ze de twee pensioenen samen? Deze pensioentrein is een goede kans om dat te weten te komen.'

En de lange wachttijden nemen ze er graag bij: tientallen mensen schuiven aan om hun plaatsje op de trein te bemachtigen en een ambtenaar te kunnen spreken. Johan Aertssen, directeur-generaal bij de Rijksdienst voor Pensioenen, spreekt van een onverwachte overrompeling. 'De wachtrij is langer dan we gedacht hadden', zegt hij. 'We hebben al extra mensen ingezet.' Is dat geen teken dat de communicatie met de Rijksdienst niet altijd vlot loopt? 'Gepensioneerden zitten altijd wel met vragen, maar die weten ons meestal wel te vinden. Wij willen echter ook een breder publiek bereiken: actieve, werkende pendelaars duidelijk maken dat de Rijksdienst er ook voor hen is. Zij kunnen vragen stellen over hun toekomstig pensioen, de invloed van tijdskrediet of wat er gebeurt als je in het buitenland gaat wonen. De pensioentrein staat open voor alle vragen.'

De pensioentrein, dagelijks van 10 tot 19u, is gratis. Vandaag staat de trein in Kortrijk, woensdag in Gent Sint-Pieters, donderdag in Antwerpen Centraal, vrijdag in Hasselt en volgende week in Wallonië.
Jobaanbiedingen mogelijk dankzij :
Jobaanbiedingen mogelijk dankzij : Familus - 149 euro korting
Jobaanbiedingen mogelijk dankzij : Landal GreenParks