Ja, dat is zeker mogelijk. Maar dan wel alleen maar als de fondsen en de besturen zich meer dienstbaar gaan opstellen, beter gaan luisteren naar hun klanten, de dialoog aangaan en ze benaderen op een wijze die past bij het profiel. Uiteraard is een hoge buffer ook prettig voor het vertrouwen van de deelnemers, maar dat is niet meer zaligmakend.
Dienstbaar zijn, luisteren, de dialoog aangaan en individuele benadering. Dat is nogal wat. Maar het kan allemaal met social media….u weet wel, twitter, facebook, hyves, linkedin, MSN etc. Maar hoe moeten we het als pensioenfonds, verzekeraar, uitvoerder of consultant succesvol implementeren? En is het eigenlijk wel iets voor ons?
Dé succesvolle social media strategie bestaat niet. Het begint altijd met de vraag wat je uiteindelijke doelstelling is. Voor de pensioensector is een doelstelling in eerste aanleg denk ik vooral:
- Bereik (communiceren)
- Reputatie / vertrouwen
- Engagement
Pas als je de doelstelling duidelijk hebt, komt de volgende vraag: waarom wil ik überhaupt social media inzetten? Kan het ook op een andere manier? Redenen om juist wel social media te gaan inzetten kunnen bijvoorbeeld zijn:
- Je doelgroep bevindt zich online
- Beperkt budget
- Imagoverbetering
- Meten van resultaten
- Je wilt meer de dialoog aangaan met deelnemers
Heb je eenmaal het besluit genomen om met social media aan de slag te gaan, dan is het tijd om je doelgroep te definiëren. Voor wie ga je het inzetten? Meestal is het zo dat vooral de jongeren actief zijn met social media, die kun je dus goed bereiken. Maar ook steeds meer ouderen weten hun weg te vinden in het digitale landschap. Denk goed na over welke groepen je wilt bereiken.