Landal GreenParks

zondag 30 januari 2011

ALDE/Open VLD : Europees Parlement pakt de pensioenproblematiek aan!

Zopas stemde de commissie Economische en Monetaire Zaken van het Europees Parlement over de pensioenproblematiek. Dit als reactie op het groenboek van de Europese Commissie "Naar adequate, houdbare, en zekere Europese pensioenstelsels".

Dirk Sterckx: "Ik ben zeer tevreden over het standpunt van de Commissie Economische en Monetaire Zaken over het groenboek van de Europese Commissie. Als schaduwrapporteur voor de liberale groep, Alde, heb ik mijn stempel op het dossier kunnen drukken.
We benadrukken dat op lange termijn duurzame economische groei onmisbaar is voor onze welvaart én pensioenvoorzieningen.
We bevestigen dat het uitstippelen van een evenwichtig meerpijlerstelsel (zie verder voor meer informatie) en het pensioenbeleid een bevoegdheid van de lidstaten blijven. De Europese Unie moet dus enkel optreden waar ze toegevoegde waarde kan bieden.

Dit is het geval wanneer we het hebben over de houdbaarheid van onze pensioenstelsels. De link met duurzame overheidsfinanciën, zoals beschreven in het Groei- en Stabiliteitspact, is hiervoor van groot belang. Wij stemden vóór transparantie: de lidstaten moeten hun pensioenverplichtingen op een correcte manier in hun begrotingstekort en hun schuldgraad opnemen. Bij de huidige onderhandelingen over de hervorming van het economisch bestuur zal dit ongetwijfeld nog aan bod komen.
Ook pleiten we voor een snelle oplossing voor werknemers die in andere lidstaten gaan werken. We willen dat eventuele negatieve gevolgen van arbeidsmobiliteit op individuele pensioenaanspraken minimaal zijn. Ik hoop dat ook de lidstaten dit zullen steunen. Enkel dan zullen de Europese burgers ten volle van het vrij verkeer van personen kunnen genieten.
Voor de burgers is het ook van groot belang dat ze toegang hebben tot meer informatie. We sporen de lidstaten aan om pensioenopsporingsdiensten op te richten en om die op lange termijn met elkaar te verbinden in één Europese pensioenopsporingsdienst. Zo zal een Europese burger kunnen zien hoeveel rechten hij in welke lidstaat heeft opgebouwd. Meer informatie zou de Europese burger ook meer toegang geven tot verschillende manieren om zijn pensioen op te bouwen.

We vragen de Europese Commissie bovendien om te onderzoeken of de financiële regelgeving voor "instellingen voor bedrijfspensioenvoorzieningen (IBPV's)" nog steeds voldoende bescherming geeft aan de huidige en toekomstige gepensioneerden. We hopen dat de Commissie zo snel mogelijk met een effectenbeoordeling zal komen en indien nodig met wetgevingsvoorstellen. We vroegen de Commissie hierbij rekening te houden met de tendens naar meer toegezegde-premieregelingen en minder toegezegde pensioenregelingen (voor meer informatie, zie verder), aangezien door deze tendens het lange termijn-risico meer en meer bij de pensioenspaarder komt te liggen.

Wat volgt?

In dit dossier is er een versterkte samenwerking met de commissie Werkgelegenheid en Sociale Zaken van het Europees Parlement, die over de sociale en werkgelegenheidsaspecten van dit dossier zal stemmen op 1 februari 2011. In maart 2011 zal de plenaire zitting in Straatsburg het finale oordeel vellen.
De Europese Commissie zal op basis van alle reacties op haar groenboek en na een grondige evaluatie beslissen of ze wetgevende voorstellen zal indienen.

Achtergrondinformatie
De pensioenstelsels verschillen enorm in de lidstaten van de Europese Unie. Dit maakt het bijzonder moeilijk om op Europees niveau de problemen aan te pakken.

1) Zo heeft niet elke lidstaat een gelijkaardig meerpijlerstelsel. De lidstaten maken een keuze uit drie grote pijlers of "zuilen":

· Pijler I: wettelijke pensioenen

· Pijler II: aanvullende of extralegale pensioenen

→ veelal kapitalisatiesysteem

→ in relatie werkgever - werknemer

· Pijler III: individueel pensioensparen

→ kapitalisatiesysteem

→ individueel
2) Sommige landen kiezen voor omslagsystemen, anderen kiezen voor kapitalisatiesystemen, nog anderen voor een mix van beide:



* repartitiesysteem - omslagsysteem - pay as you go: UNFUNDED SYSTEM

= pensioenen van het niet-actieve deel van de bevolking worden betaald door de bijdragen van het actieve deel van de bevolking

* kapitalisatiesysteem of kapitaaldekkingsstelsel: (partially) FUNDED SYSTEM= iedereen spaart voor zijn eigen pensioen. Bij het bereiken van de pensioenleeftijd wordt het opgespaarde geld uitbetaald

3) Ook is er een verschil tussen "toegezegde pensioenregelingen" en "toegezegde premieregelingen":

* "toegezegde pensioenregeling" of "vaste prestaties" ("defined benefit"):

De pensioeninstantie belooft de begunstigde een welbepaald aanvullend pensioen (in rente of in kapitaal) uit te betalen in functie van een pensioenformule. Het lange termijn-risico ligt hier bij de pensioeninstantie. De begunstigde krijgt bij het bereiken van de pensioenleeftijd sowieso een welbepaald bedrag.
* "toegezegde premieregeling" of "vaste bijdragen" ("defined contribution"):De begunstigde betaalt tijdens zijn actieve loopbaan een vaste pensioenbijdrage, maar is niet zeker van een vaste uitkering bij het bereiken van de pensioenleeftijd. De pensioeninstantie belooft dus geen eindresultaat. De begunstigde zal enkel recht hebben op een pensioenbedrag dat het resultaat is van alle gedane stortingen door de begunstigde en het beheer van die gelden. Het risico wordt dus door de pensioeninstantie afgewenteld op de begunstigde.

Een alleszeggend cijfer...
Tegen 2060 zal de afhankelijkheidsratio in de EU verdubbelen. In 2010 waren er nog vier mensen op werkende leeftijd voor elke 65-plusser, in 2060 zulllen dit er nog maar twee zijn... Hervormingen zijn dus noodzakelijk.
Jobaanbiedingen mogelijk dankzij :
Jobaanbiedingen mogelijk dankzij : Familus - 149 euro korting
Jobaanbiedingen mogelijk dankzij : Landal GreenParks