Landal GreenParks

donderdag 9 juli 2009

Inzicht in je pensioen

Heb je ook een pensioenoverzicht gehad, maar weet je niet wat je er aan hebt? Een zeer simpele berekening laat zien wat je straks per maand op je rekening gestort krijgt. En hoeveel je dus tekort komt.

Van veel pensioenfondsen wordt gezegd dat ze geen duidelijkheid kunnen verschaffen over wat jij aan pensioen gaat krijgen over tien, twintig of dertig jaar. Middelloon, eindloon, aangroei factor A, franchise, opbouwpercentage, bij mij werd telefonisch zelfs gesproken over kansspelen. Als dat maar goed komt - gokken met mijn pensioen...

Ik ga het niet hebben over het niet indiceren van de pensioenen noch over de kans dat pensioenfondsen failliet gaan of dat het geld gewoon op is, tegen de tijd dat ik met pensioen mag. Voor nu is maar één vraag van belang: wat krijg ik bij benadering als ik stop met werken op m'n 65e?

Vanaf je pensioengerechtigde leeftijd krijg je een AOW en daarboven op je gespaarde pensioen. Het AOW-bedrag is nu ongeveer negenhonderd tot elfhonderd euro netto per maand per huishouden, maar dit zal in de aankomende jaren sterk uitgekleed worden. Grote kans dat het over een aantal jaar niet meer dan zo'n 750 euro per maand netto is.

Als je naar je pensioenoverzicht kijkt, dan staat daar het bruto jaarbedrag dat jij ontvangt als je 65 bent. Om dit totaalbedrag terug te rekenen naar wat je ongeveer netto per maand op je rekening gestort krijgt, pak je een rekenmachine en vermenigvuldig je dit jaarbedrag met het getal 0,055. Ik ga dan uit van een belastingtarief van rond de 40% en wat je overhoudt deel ik door 12 maanden.

Bij mij staat een bedrag van ongeveer 23.000 euro, dat ik na mijn 65e bruto per jaar krijg uitgekeerd. Als ik die 23.000 euro vermenigvuldig met 0,055, dan kom ik uit op 1.265 euro netto per maand. Tel ik daar het AOW-bedrag van 750 euro bovenop, dan weet ik dat ik dus netto van iets meer dan 2.000 euro per maand moet leven. 't Is niet nauwkeurig, maar het geeft me een globale indicatie van wat ik krijg.

Is dat genoeg? Kan ik straks met 2.000 euro rondkomen?

Of moet ik nu alvast iedere maand een bedrag wegzetten om tegen die tijd makkelijker rond te komen? Doe de berekening en zie wat jij later bij benadering krijgt en wat je dus tekort komt. Dan kun je daar nu alvast rekening mee houden door maandelijks geld op een spaarrekening te zetten.
Jobaanbiedingen mogelijk dankzij :
Jobaanbiedingen mogelijk dankzij : Familus - 149 euro korting
Jobaanbiedingen mogelijk dankzij : Landal GreenParks